Kiből lesz sikeres vállalkozó?

2011. március 26. szombat Kategória: HR grafológia, Munkahelyi grafológia, Vállalkozás

A rendszerváltás után, amikor „végre” nálunk is elszabadult a vad kapitalizmus, akiben csak volt egy csöppnyi kockáztatásra való hajlam, az önálló vállalkozásba kezdett. Néhányan villámgyors, látványos sikereket értek el, így a többiek is egyre nagyobb számban követték az első fecskéket.

kép: Ambro

 

Volt idő, amikor a TV reklámokban is naponta mutattak be sikeres új vállalkozásokat.

Emlékszik?

„Neki sikerült! Önnek miért ne sikerülne?” – hallottuk, láttuk nap, mint nap…

 

És akkor hirtelen mindenki vállalkozni kezdett.

 

Persze ők már sokkal kisebb arányban tudtak valódi sikereket elérni. Hamarosan megjelentek az első munkanélküliek is. Addig nem volt jellemző, hogy valaki egyszerre csak ott marad állás nélkül. Ijesztő volt, és az emberek nem is nagyon tudták kezelni a helyzetet. A reklámok meg egyre csak duruzsolták: „Önnek miért ne sikerülne? Önnek miért ne sikerülne?”

Sokan pénzzé tették mindenüket, hogy az új vállalkozásba fektessék. És akkor megszületett a „kényszervállalkozó” fogalma is…

Sokan a saját bőrükön voltak kénytelenek megtapasztalni, hogy vállalkozni bizony nem is olyan egyszerű. Hogy a vállalkozáshoz nem elég, ha valaki nagyon jó szakember a maga területén.

Azt mindenki tudja, aki vállalkozásba kezd, hogy legelőször is föl kell mérni, mire van szükség az adott vállalkozás elindításához és ehhez képest neki mije van.

Ha nincs elég pénz, akkor keresni kell egy olyan barátot, ismerőst, akinek van tőkéje és hajlandó társulni.

 

Talán Ön is azt gondolja, ha van elég pénz az elinduláshoz és van egy szakember, aki el tudja végezni a munkát, már mehet is a dolog.

 

És, ha olyan szerencsések, hogy hamar jön néhány megrendelés, talán még azt is gondolják, no, lám, ez tényleg egyszerű volt…

sikertelenIgen ám, de ha valóban beindul a dolog és már nem egy-egy megrendelés érkezik, egyszerre csak azt veszik észre, hogy hopp, nincs elég nyersanyag, vagy egyre több fizetési felszólítás érkezik, miközben a saját bevétel nem akar gyarapodni, pedig a szakember látástól vakulásig dolgozik…

Előfordulhat olyan eset is, hogy van tőke és van szakember is, talán még föl is adnak néhány hirdetést is itt-ott, ám mégsem érkeznek megrendelők. Az induláshoz fölhalmozott készletek megromlanak vagy elavulnak, beporosodnak a polcokon… és akkor nem is értik, hiszen mi is azt csináltuk, amit az a másik, akinek sikerült.

Mi lehet a baj?

 

Ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres lehessen, mindenekelőtt szükség van legalább egy „vállalkozóra”.

 

Na igen, de mi ebben az újdonság? – kérdezhetnénk. Hiszen, aki vállalkozik, az vállalkozó. Vagy nem?

Bizony, előfordulhat, hogy hiába a nagy nekibuzdulás, hiába a nagy szakmai tudás, ha egy vállalkozásból hiányzik a „VÁLLALKOZÓ”. Mire is gondolok?

 

Nézzük meg, milyen feladatai vannak egy vállalkozónak, bármilyen területen is működik!

 

1. Fölméri és észreveszi a lehetőségeket.

Mindenekelőtt azt kell tisztán látnia, hogy az adott területen valójában szükség van-e arra a tudásra, termékre, szolgáltatásra, amit kínálni tudunk. Ehhez bizony nyitott szemmel kell járnia a világban, észre kell venni a lehetőségeket, meg kell hallani a célcsoportba tartozók igényeit, kéréseit, panaszait is akár.

Ezek közül ki kell tudni válogatni a lényeges pontokat, föl kell ismerni az adódó lehetőségeket, a helyzetet át kell látni egészében, a teendőket pedig tudni kell apró lépésekre bontani.

 

2. Egyedi ötletekkel áll elő.

Ha csak sablonos dolgokat tud előállítani, ha semmiben sem tud szebbet, jobbat, többet vagy akár csak mást nyújtani, mint akármelyik konkurense, akkor a vásárló miért éppen tőle venné meg azt az árut vagy szolgáltatást?

Ahhoz, hogy ki tudjon emelkedni a tömegből, nagyfokú kreativitásra, egyediségre, fantáziára, kivitelezhető ötletekre is szüksége lesz. Sőt, olykor a járt utat föl kell cserélnie egy „járatlannal” ahhoz, hogy egyedit alkothasson. Ehhez pedig tudni kell néha a biztonság háttérbeszorításával olykor akár kockázatos megoldásokba is belevágni. Ebben segít a sikerorientált gondolkodás, az alkalmazkodó képesség, a rugalmasság. És olykor bizony jól jönnek a megérzések is.

 

3. Ügyfeleket, megrendelőket szerez

Azok az idők már elmúltak, amikor elegendő volt kiírni az ablakba, hogy

„A hátsó udvarban cipész mester dolgozik. Tessék zörgetni az ablakon!”

Akkor még az kereste a cipészt, akinek elvásott a cipője talpa. A kiírás hatására pedig szájról szájra járt a hír a faluban és hamarosan mindenki tudta, hová kell fordulni, ha talpalásra volt szüksége.

Sajnos, ma már ez másképpen van.

„Ha a hegy nem megy Mohamedhez, Mohamednek kell elmennie a hegyhez.” Mit jelent ez?  Az embereket elárasztják a reklámok, ha valami gondunk akad, csak körül kell nézni és válogathatunk a jobbnál jobb ajánlatok között. Ma már nem megyünk el a falu végére az egyetlen cipészhez, hiszen akár már interneten is megrendelhetjük a javítást. Szemfüles cipész házhoz hozza akár a cserecipőt is…

 

Szó szerint házhoz kell menni az ügyfélért!

 

Na, de ki lesz az ügyfél?

Valahonnan meg kell tudnunk, hogy kinek fog elvásni a cipője? És tudunk-e mi olyan cipőt készíteni, amilyet ő szeretne?

Ehhez emberismeretre, empátiára is szükségünk lesz, hiszen meg kell értenünk, ha „töri a bütykét” a cipő. És a tolerancia sem árt, ha épp olyan cipőt rendelnek meg, amit mi biztosan nem vennénk föl még sötét szobában sem.

Ha pedig nem tudjuk megértetni a megrendelővel, hogy éppen egy repülő szárnyas cipőcskét akar tőlünk megrendelni, ami ugye lehetetlen, akkor bizony bajba kerülhetünk. Ilyenkor jön jól, ha megfelelő kommunikációs készséggel rendelkezünk.

 

4. Sosem adja föl

A vállalkozó élete csupa kihívás, csupa előre nem látható nehézség, amikkel meg kell birkóznia. Ha közben elfogy a lendülete, ha nem elég kitartó, ha elveszíti az optimista hozzáállását, bizony nehezen fog megbirkózni azzal, amikor éppen nem jön be valamelyik ötlete, és emiatt elveszíti a reklámra költött forintokat. Jó, ha ilyenkor humorral tudja elütni a dolgot és továbbra is derűsen képes szemlélni a világot.  Hiszen kinek van kedve egy morózus, megkeseredett „cipésztől” megrendelni bármit is?

 

Szerencsés esetben, ha adott egy ember, akiben megtalálhatók az imént fölsorolt „vállalkozói” tulajdonságok és az illetőnek van egy jó szakmája, szolgáltatása, amiben kiváló és még a pénzügyekkel is boldogul, akkor talán egyedül is sikeres lehet. Ám, ha valamelyik témában nem igazán mozog otthonosan, akkor célszerű társulni valakivel vagy valakikkel, akiknek az jobban megy vagy külsősként megbízni azokkal a feladatokkal.

 

Egy komolyabb vállalkozáshoz persze egyetlen ember általában nem elég.

Az eddig Sikeres csapatleírt „vállalkozó” mellett, jó, ha van egy vezető, aki kézben tartja a dolgokat, határozott, megbízható, pontos, precíz, döntésképes, felelősségteljes és jó, ha van egy pénzügyi, könyvelési dolgokban járatos személy is.

Valamint ne feledjük a lényeget: kell egy, később talán több szakember is, akinek a termékére / szolgáltatására föl tudjuk építeni az egész vállalkozást.

(Képek: freedigitalphotos.net -Ambro)

Ön a „vállalkozó” típusba tartozik? Írjon róla hozzászólásban!

Szóljon hozzá Ön is!

Feliratkozás

Kövesse a hozzászólásokat RSS-en. Iratkozzon föl erre: Kiből lesz sikeres vállalkozó?

Előző bejegyzés